Skip to main content

Technologia ukryta w tradycyjnej architekturze sklepu w Poroninie czyni go najbardziej nowoczesnym i energooszczędnym sklepem na Podhalu. Przedstawiamy przykład rozwiązania aktualnych problemów większości właścicieli sklepów tego formatu.

 

Budowa nowego sklepu to marzenie niejednego inwestora działającego w branży handlowej. Piękne marzenie i nie lada wyzwanie dla każdego właściciela. Nie ważne, czy ma się kilka sklepów, czy dopiero się zaczyna budować swój pierwszy sklep – wyzwania są zawsze, do tego pojawiają się, w ciągle zmieniających się warunkach otoczenia.

Nie inaczej było z projektem sklepu w Poroninie, gdzie doświadczony już inwestor, właściciel kilkunastu sklepów planował nową inwestycję.

Celem inwestora było wybudowanie nowoczesnego sklepu, który charakterem wpiszę się w lokalną architekturę a jednocześnie dzięki zastosowanym nowoczesnym rozwiązaniom pozwoli na optymalizację kosztów utrzymania obiektu, które z jego doświadczeń nigdy nie były małe.

 

Według wyników badań, przeprowadzanych w różnych obiektach handlowych, wśród kosztów energii, które są jednym z większych i nieprzewidywalnych wydatków, największy udział ma chłodnictwo na które przypada 47% kosztów energii a na ogrzewnictwo, klimatyzację i wentylację kolejne 13% . Razem daje nam to 60% kosztów energii elektrycznej do zoptymalizowania

W związku z tym, że doświadczenia Właściciela zdobyte przy realizacji i eksploatacji istniejących sklepów były podobne, sprawą priorytetową było uniknięcia wysokich kosztów energii z wszystkich systemów pracujących na obiekcie.

 

Planowana lokalizacja inwestycji stwarzała kilka utrudnień takich jak kosztowne i trudne do realizacji przyłącze gazowe przy wysokim zapotrzebowaniu na ciepło do ogrzewania. Na Podhalu strefa projektowa wymaga uwzględnienia temperatury -24⁰C. Wyzwaniem było znalezienie ekonomicznego źródła ciepła. Dodatkowym nowym wyzwaniem były zmieniające się wymagania dyrektyw unijnych jak i obowiązująca w kraju ustawa F-gazowa.

 

Podczas rozważań nad nową inwestycją, nie bez znaczenia była aktualna sytuacja rynkowa, która tylko pogłębiała ryzyko wystąpienia wysokich kosztów prowadzenia sklepu:

- Koszty energii rosnące szybciej niż prognozowano

- Zamieszanie na rynku czynników chłodniczych i niewystarczająca ilość fachowców skutkuje zaskakującymi stawkami za serwis instalacji

- Dynamiczny wzrost wynagrodzeń oraz innych kosztów utrzymania sklepu

Nasz inwestor miał jeszcze jedno marzenie – nie musieć interesować się zbytnio stroną techniczną funkcjonowania sklepu, by móc skupić się na generowaniu zysków z handlu. A w sytuacjach awaryjnych mieć tylko jedne numer telefonu do firmy, która weźmie odpowiedzialność za całą technikę chłodniczą i grzewczą.

To co sprawiało problemy na poprzednich sklepach to również osobne firmy wykonawcze i serwisowe do instalacji chłodnictwa, klimatyzacji, ogrzewania oraz wentylacji. Taka sytuacja zawsze generuje punkty styku i konieczność koordynacji międzybranżowej, na którą inwestor musiał poświęcać swój czas.

 

 

Podczas poszukiwania rozwiązań, nasz inwestor porównywał zarówno znane mu już systemy z jego poprzednich inwestycji jak i poszukiwał rozwiązań nowych, które odpowiadałyby na jego indywidualne potrzeby.

Podczas rozmów, inwestor razem z przedstawicielem firmy Daikin zebrali najważniejsze założenia do projektu:

Założenia jakościowe:

- Najbardziej ekonomiczne i optymalne inwestycyjnie rozwiązania dla chłodnictwa, ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji

- Jedna firma montażowa i jeden serwis odpowiedzialny również za koordynację wpływających na siebie instalacji

- Jeden system monitoringu koncentrujący jak najwięcej newralgicznych instalacji – gwarantujący inwestorowi bezpieczeństwo i czas na prowadzenie handlu.

 

 

Podczas wizji lokalnej na obiekcie ustalono wymagania techniczne do projektu:

- Zasilenie 30m regałów otwartych chłodniczych, 11 metrów lad oraz 4 komory

- Ogrzewanie i klimatyzacja ok. 900 m2 Sali sprzedaży

- Ogrzewanie ok. 270 metrów zaplecza oraz 70m2 powierzchni najemcy

- Zapewnienie dopływu właściwej ilości powietrza świeżego o temperaturze pokojowej zimą

Na podstawie przeprowadzonych rozmów i wizji lokalnej zespół inżynierów z firmy Daikin przygotował następującą koncepcję, realizującą założenia jakościowe, przy uwzględnieniu warunków technicznych.

Opis koncepcji rozwiązania:

Połączenie wszystkich rozproszonych systemów z obszaru HVACR / tj. ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa/ w jeden zoptymalizowany system. Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość zagospodarowanie ciepła odpadowego, które produkuje typowy agregat chłodniczy wyposażony w skraplacz. Integracja ogrzewania z chłodnictwem w jednym systemie umożliwia bezstratny całkowity odzysk ciepła gwarantując niemal bez kosztowe ogrzewanie sali sklepowej i zaplecza.

Ważnym elementem systemu jest kurtyna powietrzna nad drzwiami wejściowymi, która również wykorzystuje ciepło z odzysku nie generując tak wysokich kosztów jak kurtyny wodne czy elektryczne.

Warto zwrócić uwagę również na, której wydajność jest sterowana w zależności od stężenia dwutlenku węgla na sali sklepowej. Dzięki temu mamy zapewniony odpowiedni komfort pracy dla personelu jak i sprzyjające warunki do robienia zakupów dla naszych klientów.

Sala sprzedaży jest wyposażona w regały i lady a po analizie asortymentu oraz profilu klientów tej lokalizacji, aby uniknąć zbędnych kosztów na budowanie układu mroźniczego, inwestor zdecydował na wyposażanie sklepu w efektywne energetycznie wyspy mroźnicze typu plug-in firmy AHT.

 

 

Na prośbę właściciela dodatkowo w celu zapewnienia w strefie socjalnej i biurowej CO i ciepłej wody użytkowej, zaproponowana zastosowanie niezależnej, specjalnie dobranej pompy ciepła.

Całość rozwiązania uzupełnia system centralnego sterowania i monitoringu, który zapewnia oszczędne wykorzystanie energii i zapobiega awarią. Co ważne - system ma możliwość monitoringu i sterowania z aplikacji w telefonie, a dodatkowym udogodnieniem jest możliwość kaskadowego ustawiania alarmów i wysyłanie ich w formie powiadomień sms/e-mail do wszystkich kluczowych osób.

Szczegóły techniczne:

Realizacja tego projektu była możliwa dzięki wykorzystaniu funkcji systemu DAIKIN Conveni-Pack.

Dla Lewiatana w Poroninie dobrane zostały dwa niezależne systemy zasilające regały, lady oraz komory chłodnicze. Conveni-Pack’i  jednocześnie z wydajnością chłodniczą dostarczają ciepło z odzysku o łącznej wydajności ok. 60 kW oraz zapewniają klimatyzację o wydajności 28 kW nawet w najbardziej upalne dni. W okresie przejściowym podgrzanie powietrza wentylacyjnego również odbywa się dzięki ciepłu odzyskiwanemu w systemie Conveni-Pack

Uzupełnieniem systemu Conveni-Pack jest wysokowydajna pompa ciepła powietrze-woda Altherma firmy Daikin. Wykorzystywana jest do podgrzewania wody użytkowej oraz zasilenia grzejników w osobnym wynajmowanym lokalu. Urządzenie jest przystosowane do pracy w niskich temperaturach zewnętrznych (do -25stC) przy zachowaniu wysokiej efektywności.

Wszystkie wymienione instalację są monitorowane przez niezawodny centralny system monitoringu umożliwiający obsługę ze smartfona.

 

Realizacja:

Na poprzednich sklepach inwestor miewał problemy wynikające z ilości ekip wykonawczych i serwisowych. Taka sytuacja występuje dość często gdyż zawsze generuje punkty styku i konieczność koordynacji międzybranżowej. Przy wielu ekipach koordynacja działań jest niezbędna i najczęściej spada ona na inwestor który musiał poświęcać na to swój czas.

Tym razem cały zakres prac związanych z ogrzewaniem, wentylacją, klimatyzacją i chłodnictwem został powierzony jednej firmie, która opiekuje się sklepem od przygotowania koncepcji, poprzez realizację aż po prace konserwacyjno-serwisowe.

Podsumowanie:

Właściciel sklepu w Poroninie, wybierając rozwiązanie Daikin zrealizował wszystkie swoje  ambitne założenia, z którymi rozpoczynał projekt. Dodatkowo dzięki sieci partnerskiej Daikina - obecnie jedna firma serwisuje cały sklep.

Firmę serwisową wspiera centralny system sterowania i monitoringu oparty na funkcjonalności IOT.

Dzięki temu właściciel śpi spokojnie, i nie martwi się o potencjalne straty w towarze, spowodowane niespodziewanymi awariami systemu.

Dodatkową wartością okazała się możliwość dopasowania urządzeń pod względem koloru do wymagającego projektu wnętrza.  Czarne panele dekoracyjne jednostek kasetonowych świetnie wpasowały się w oryginalny klimat przestrzeni.

 

Parę słów o kliencie:

Otwarty wiosną 2020 roku w Poroninie k. Zakopanego nowy Lewiatan na pierwszy rzut oka wyróżnia piękna, tradycyjna architektura oraz gustowne i nawiązujące do regionu wnętrze.

Właścicielem jest, znany w regionie inwestor od wielu lat związany z grupą Lewiatan.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan jest największą w Polsce siecią franczyzową, cieszymy się, że nasze podejście i przedstawione pomysły znalazły uznanie w tej grupie, i pomagają maksymalizować zyski właścicieli sklepów.

 

Skontaktuj się z naszym przedstawicielem

Marcin Zuzek

Kierownik ds. Kluczowych Klientów
Food Key Account Manager

Tel. kom. +48 691 892 002

Adres email: zuzek.m@daikin.pl

bg-image

Dowiedz się więcej

Nasze inne historie sukcesu

Znajdź więcej informacji

Dystrybutor w okolicy

Potrzebujesz pomocy?

Znajdź więcej informacji

Potrzebujesz pomocy?

Znajdź więcej informacji

Potrzebujesz pomocy?

Potrzebujesz pomocy?

Potrzebujesz pomocy?